• Arbeidsmediation

    Blog: Wanneer Stoppen Mensen met Luisteren?

7 maart 2025
Geschreven door: Xanthe Vermeiden

Als mediator ben ik altijd benieuwd: wanneer stoppen mensen eigenlijk met luisteren? Wanneer bereikt een gesprek dat punt waarop niets meer echt binnenkomt? Dit is precies het moment waarop weerstand ontstaat, en als je daar op kunt anticiperen, heb je een enorme voorsprong in het gesprek.


Er is één ding dat ik keer op keer terugzie: 

Als mensen ergens écht hun best voor hebben gedaan, wordt het bijna onmogelijk voor hen om kritiek te accepteren.
Het voelt als een aanval op hun inzet, hun toewijding. Op zo’n moment valt alles weg. Het idee dat ze nóg meer verantwoordelijkheid moeten nemen, kan er simpelweg niet meer in.

Dus als je echt gehoord wilt worden, en het onderwerp raakt iets waar iemand enorm hard aan gewerkt heeft, weet dan dat deze blokkade bijna onvermijdelijk is. En dat betekent dat je je aanpak moet aanpassen.

 

Hoe breek je door deze weerstand?

Eerst erkenning geven – Zorg ervoor dat je het standpunt en perspectief van de ander erkent. Dit betekent niet dat je het met alles eens moet zijn, maar laat zien dat je begrijpt wat hun intentie was.

Overdrijf in empathie – Benoem hoe belangrijk hun inzet en gevoelens zijn. Houd rekening met hun gevoeligheden en laat duidelijk merken dat je hun inspanning waardeert.


Weerstand is niet altijd een bewuste keuze; het ontstaat vaak als mensen het gevoel hebben dat hun inspanningen over het hoofd worden gezien. Door proactief begrip te tonen, houd je het gesprek open en geef je jezelf en de ander de kans om écht naar elkaar te blijven luisteren.

Getoetste en gekwalificeerde mediators

Het MfN-register, waarbij onze mediators zijn aangesloten, is hét Nederlandse kwaliteitsregister van mediators. Met dit keurmerk garanderen wij jou de beste kwaliteit en inhoudelijke kennis van zaken. Onze mediators zijn getoetste en gekwalificeerde conflictbemiddelaars die begeleiden bij het zoeken naar oplossingen voor uiteenlopende conflicten. Het MfN-register werkt met verplichte opleidingspunten, waardoor onze mediators zich blijven ontwikkelen en op de hoogte blijven van relevante veranderingen. Door de MfN word je als klant/afnemer van mediation ook beschermd door het klacht-en tuchtrecht.


MfN Registermediator logo

Deze personen gingen je voor:



"I've learned more..."
Roderick, Amsterdam

My coparent and I were struggling to communicate and move past some blocks in our relationship. With the help of Delta Mediation (particularly Xanthe) we were really able to make great steps and but in place a clear structure and understand how better to express feeelings and communicate clearly with each other. Highly recomend Delta mediation services.


"Xanthe brought safe..."
Sarah, Amsterdam

Xanthe helped my ex-husband and I navigate a very challenging time in our 19 year relationship. We have two young daughters and our communication had all but broken down over the period of a year. Over the period of 5 sessions, Xanthe helped us to deeply understand the dynamic that had been created, the roles we were each playing, and gave us tools and concepts to use to move us out into a healthy way of communicating and relating to one another. Xanthe, you’ve not only helped us both but also our daughters and for that I will always be very grateful to you. Thank you!


"Ik voelde me echt gehoord."
C, Alkmaar

Xanthe is iemand die echt goed luistert en je mogelijkheden laat inzien om zelf tot een oplossing te komen. Ik ben nog steeds tevreden met de uitkomst van de mediation.

Delta beeldmerk goud
Delta, daadkrachtig verder